Samochody ciężarowe to pojazdy, które wykonują dziesiątki tysięcy kilometrów, zwykle o wiele więcej, niż używane na co dzień auta osobowe. Ze względu na ich specyfikę użytkowania i pracę, którą wykonują niemal każde dnia, bardzo ważne jest ich prawidłowe serwisowanie, w tym wymiana olejów i filtrów. Oleje dobrych producentów i odpowiednie smarowanie przedłuża żywotność silnika, skrzyni, przekładni i osi napędowej.
Nie olewaj oleju!
Aby zachować żywotność wszystkich części napędu samochodu ciężarowego, należy kontrolować poziom płynów eksploatacyjnych i pilnować przebiegu pojazdu, aby wymiana odbywała się z określoną częstotliwością. Przy intensywnie eksploatowanych pojazdach ciężarowych to nie czas, ale właśnie liczba przejechanych kilometrów determinują termin wymiany oleju silnikowego:
- w przypadku dużych samochodów ciężarowych, pokonujących dalekie trasy, wymiana powinna się odbywać co 80-100 tys. kilometrów,
- w przypadku mniejszych samochodów transportowych, działających na krótszych odcinkach olej wymaga wymiany co 50-60 tys. kilometrów.
Pokonywanie krótszych dystansów sprawia, że olej szybciej traci swoje właściwości i silnik wymaga częściej nowej porcji ochrony przez olej silnikowy. W trasach dalekobieżnych ta ochrona zużywa się wolniej, co nie znaczy, że można o niej zapominać.
Wymiana oleju w przekładni
Dobrej jakości olej przekładniowy wystarczy nawet na kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów. Termin wymiany zależy jednak od sposobu eksploatacji pojazdu, rodzaju oleju oraz typu skrzyni w danym pojeździe ciężarowym.
- w przypadku samochodów ciężarowych, pokonując duże odległości, wymiana powinna się odbywać co 250-300 tysięcy kilometrów, w zależności od typu przekładni,
- w samochodach pokonujących niewielkie trasy lub pracujących na krótkim dystansie, np. na budowie, olej wymaga wymiany co 80-100 tys. kilometrów, w zależności od typu skrzyni.